dimarts, 17 d’abril del 2012

Consumeix i deixa consumir

A partir de la lectura del capítol 5 i el capítol 12 (cinquena part), reflexioneu breument sobre el paper de la publicitat i la televisió en aquesta societat de consum que ens ha tocat viure i llur influència en els joves. Quin paper té l'escola davant d'aquesta situació?

10 comentaris:

  1. Els mitjans de comunicació s'han convertit en una cosa indispensable per al nostre dia a dia. Gràcies a ells,sabem que telèfons estan a última moda, que roba es portarà aquest estiu, quines marques són les més "fashions" i un llarg etcétera.
    Nosaltres, som feliços portant l'últim ordinador tret al comerç i "fardant" davant els nostres amics/amigues per a que aquestos i aquestes ens tinguen enveja.
    El problema es el següent: aquesta necessitat de consumir, de tenir l'últim ipat però sobretot, que siga de la marca “Apple” perquè és aquesta la "guai" en aquest moment, ens fa feliços? Jo, sincerament pense que no. La joventut de hui en dia i supose que també en anys anteriors tan sols vol "estar a la última" per a guanyar-se l'amistat dels companys, per a sentir-se valorat i d’aquesta manera es perden els valors propis de cada persona.
    Ja no s'estima a una persona perquè confia en tu, t'apolla i et defèn si no perquè porta l'última “blackberry” treta al mercat i això és el que "mola".

    Els professors i professores han de llevar-los la venda al seu alumnat i demostrar-los que allò important no és portar un rellotge, posem per cas, de la marca "guess" perquè és aquesta la que està "pegant" últimament i ha costat 100€. Han de fer-los veure que és el mateix portar un rellotge d'una marca o d'altra perquè lo important és la persona i els seus valors, de que ens serveix un amic que va a la última si després es porta mal amb nosaltres? sincerament pense que hem de valorar a les persones per el que són i no per el que tenen. Les marques ens ceguen i ens porten a gastar-nos cifres altíssimes de diners i portar ficades coses que moltes vegades no ens agraden però pel simple fet de dur la marca "Nike" anem amb un somriure a la cara. Hem de fomentar, com he dit abans, valorar-nos pel que som i no pel que tenim.

    Per altra banda, les noves tecnologies ens han ajudat molt però per altra, són utilitzades per a activitats malèfiques.
    Actualment s'ha ficat de moda el "bullyng", es a dir gravar amb els mòbils com peguen a persona pel simple fet de després propagar aquest vídeo per les xarxes.
    Aquest tema, ha sigut utilitzat també per a qualificar a que tots els joves es dediquen a fer aquestes fetxories. D'aquesta manera omplin programes de televisió, noticies... parlant d'aquest tema però no són tots, i tampoc són sempre joves abandonats o amb problemes familiars els que ho practiquen.
    No es pot generalitzar i es per aquesta raó que s'ha d'atendre als alumnes que practiquen aquestes actuacions violentes siga quin siga el seu nivell socioeconòmic, i no amagar la realitat. S'ha de potenciar des del col•legi i des de les famílies un entorn de confiança i afectivitat per a evitar aquets actes vandàlics.

    Sheila Fons Guevara. 1r A Grau en Magisteri de Primària. Grup 3 de PI.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Marta Collado Pastor Grau en Educació Primària 1er A. Grup 4 de PI
      Per desgràcia vivim en una societat de consum en la qual el seguir les modes i anar a l'última és l'única cosa important.
      Els jóvens som els majors consumidors, ens sentim atrets per ella, encara que molts la seguixen, per a sentir-se acceptats i compresos dins del seu cercle social, en certa manera som víctimes de la publicitat. Els publicistes són conscients i per això saben que guanyar-se la confiança dels més jóvens és una tasca fàcil, ja que si aconseguixen posar de moda un producte bastarà per a enganxar-los. Per tant s'inspiren en ells per a fer-la més atractiva.
      Sempre han existit classes i encara que ens coste reconéixer-ho, continuaran existint. Hi ha pares que no poden permetre's que el seu fill@ vista sempre “a la moda” ja que “anar a l'última” normalment resulta car. També hi ha molts jóvens que no se senten atrets per les modes, sinó que com he dit anteriorment, la societat se l'imposa per a així poder ser acceptat. Per què se li dóna tanta importància a la moda? Realment és important sentir-se integrats en un grup, però tot val? I a més si un amic no ens accepta com som, realment és el nostre amic? Açò realment ni ens ho plantegem, ja que vivim en un cercle viciós on simplement ens deixem portar.
      Com a futurs docents hem de ser conscients de la nostra labor, esta implica formar la persona i ensenyar-li tant a viure com a conviure.
      No hem d'oblidar-nos de que els nostres alumnes ens van a prendre com a punt de referència en molts aspectes de la seua vida quotidiana, igual que a la seua família i amics. Un xiquet s'ha de veure integrat en cada un dels punts mencionats anteriorment, ja que si un d'ells falla, el xiquet no serà plenament feliç. Per a això hem de ser conscients dels seus problemes, i treballar conjuntament amb la família, també hem d'intentar que els xiquets estiguen en classe el més còmodes possibles, els primers amics que un niño/a tindrà, a banda de la família (cosins) seran els seus companys de classe, per tant, si veiem alguna actitud rara (Bullying) d'un alumne cap a un altre, el nostre deure és corregir-ho.
      Les noves tecnologies ens han aportat grans avanços al nostre dia a dia i realment ens fan la vida més còmoda, però d'altra banda, tenen una part negativa, i esta és (a part de la dependència) que entre alguns grups de jóvens es va estendre la moda de gravar companys de classe, vagabunds, profesores... mentres estos eren insultats i fins i tot agredits. Què li passa a la joventut de hui en dia? Tots els que accepten i practiquen aquest tipus de “joc” pertanyen a una classe mitja-baixa? Hem d'encasellar a les persones pel seu nivell adquisitiu? Jo crec que és un error fer açò, cada persona és un món, i pot ser igual d’influenciable una persona rica, que un pobra, així que crec que hem d'anar més enllà i amb les nostres classes intentar inculcar-los valors positius.
      Davall el meu punt de vista, la qual cosa realment dóna la felicitat, més que una bona posició, anar a l'última en tecnologia, moda, etc. és tindre una família que et recolze, una parella que crega en tu, bons amics amb què comptar i sent feliços amb el que som i tenim.

      Elimina
  2. Gauden Fernández Vanaclocha. 1rC Grau en Mestre d'Educació Primària18 d’abril del 2012, a les 22:13

    La revolució tecnològica ocorreguda en els últims seixanta anys, amb l'ampli desenvolupament de les xarxes de comunicacions ha permès intercomunicar pràcticament tots els racons del planeta de manera instantània, sent així la principal catalitzadora del moviment globalitzador experimentat. Moviment que va de la mà del capitalisme, i atès que aquest últim té el seu major exponent des de fa segle i mig als Estats Units, una de les conseqüències del procés ha sigut l'americanització del món, entenent l'americanisme com a fase superior del capitalisme. La tendència cap a la homogeneïtzació és una necessitat per al funcionament hegemònic del capitalisme a escala mundial. En aquest punt, el poder de la publicitat no només crea la demanda de béns que satisfan necessitats, sinó que crea pseudo-necessitats fins a arribar al consum pel consum mateix, fomentant els valors centrals del model neoliberal de globalització: consumir, tindre, vendre, guanyar, competir.

    Aquest fet és hui en dia inamovible i s’hauria d’actuar sobre la societat en el seu conjunt per a canviar-ho. Cosa del tot impossible, ja que no es pot limitar l’accés a la publicitat que inunda tots els mitjans de comunicació. I no tan sols açò, Internet i les xarxes socials que han triomfat a la seua si han permés que informació de tot tipus, generada per un individu anònim, puga propagar-se “viralment” en qüestió de segons a escala planetària. Tampoc podem negar l’accés a la informació que ens ve de la mà de les xarxes de comunicació i en última instància tampoc podem limitar l’accés a aquestes xarxes.

    Aleshores així, baix aquesta premissa, l’escola cal que actue justament en direcció cap a l’utòpic objectiu de canviar la societat, però no a nivell global sinó partint de l’entorn local en el què es mou. Cal, com diu l’autor del llibre, que els professors i professores intenten tornar la clarividència a aquells caps devorats pels missatges publicitaris, i sobretot fer que s’assolisquen uns valors morals que de manera rotunda neguen la morbositat i la violència com resposta front als entrebancs de la vida. Utopia? Potser...

    Gauden Fernández Vanaclocha. 1rC Grau en Mestre d'Educació Primària

    ResponElimina
  3. Clara Fernández Alcañiz. Grau en Magisteri en Educació Primària. 1er A, Grup 1 PI.

    Es clar que el jovens som els majors consumidors de la moda i dels consells publicitaris que ens ofereixen a tot hora en tots els medis, ja siga per la televisió, per la radio o per el ordinador... per açò, d’alguna manera, els publicistes s'aprofiten de nosaltres, els joves, per vendre'ns qualsevol producte d'una manera més senzilla i fàcil, d'aquesta manera, capta la nostra atenció i mos deixem influenciar pels espots publicitaris, per aquest motiu, la intencionalitat de casi tots els anuncis van dirigits a les inquietuds i interessos dels jóvens d’avui en dia.

    Per algun motiu desconegut, els jóvens inconscientment seguim modes i la nostra gran importància es “anar a la ultima” i encaixar com cal dins de la societat sempre sentir-nos apartats o discriminats. Per açò, cal correspondre a lo que “es porta” en la societat per a ser considerada/at de igual manera que els que incondicionalment mantenen aquest paper dins de la societat. Hi ha jóvens que es senten atrapats per les modes, per açò, hi ha jóvens que es deixen ser atrets per la moda, i altres que pareix que tenen mes personalitat. Així i tot, també te una grau d’ importància elevat les classes socials i la economia, ja que, s’intenta fer una distinció entre baixa-mitjana-alta i pobres o rics. A més, els jóvens volem sentir-nos volguts dins del nostre cercle d’amistats (social), per això, mos deixem “manipular” per a “molar” com ells... Però, fins i tot, deuríem de mantindré un “stop” en els nostres propis límits.

    D’igual manera que la moda, les noves tecnologies també juguen un paper important per als jóvens. Ja que estem treballant per ser uns futurs docents, cal tindre en compte lo important que aplegarem a ser en les vides dels petits, ja que, en mes d’un viatja serem els seu punt de referencia i intentaran “imitar-nos”. A més, cal ajudar-los i corregir-los els errors i comportaments inadequats o fora de lloc. Tornant a les noves tecnologies, he de dir que mos han facilitat molt la vida i mos regalen part del nostre temps ja que ens proporcionen mes eficàcia, però... ¿Dependència? ¿Estem enganxats a les noves aplicacions que han arribat a les tecnologies? Des de el meu punt de vista, si. Estem massa pendent dels mòbils, ordinadors i pagines socials. Així i tot, hem aplegat al punt que utilitzem aquestes tecnologies per a comportaments malèfics i arran d’això, s’ha incrementat el “bullyng”, es a dir, comportaments entre xiquets i xiquetes amb el objectiu de fer mal i de apartar-los del seu mateix ambient. En aquests temes, hi ha que prendre solucions ràpides i amb eficàcia i intentar comprendre als xiquets que actuen d’aquesta manera i no tapar aquests temes per tindre una posició socioeconòmica distinta.

    ResponElimina
  4. Patricia Serrano Rubio. 1ºA Grau en magisteri de educació primaria.

    La publicitat es tracta d’un arma molt perillosa si no es te en compte que hi ha ments que poden entendre-la de mala manera.
    Els mitjans de comunicació afecten molt a tota la societat, especialment als xiquets o adolescents que encara no tenen la seua personalitat totalment formada i es molt mes mal•leable.

    Les campanyes publicitaries són capaços de tal i com diu la mestra en la lectura, menjar-li el cap al xiquets i ficar-li al cap idees equivocades sobre com tenen que comportar-se o que es allò de durien tindre per tal de ser els mes guais de la classe.
    Els xiquets no son conscients però els publicistes busquen la manera d’arribar a ells per tal de que compren allò que ells anuncien, i per conseguir-lo no tenen mirament per la manera de com ho fan.
    Hui en dia els xiquets tenen ficat al cap que tots et voldran mes si tens l’últim model de mòbil que ha eixit al mercat, si tens les ultimes sabatilles d’esport que han tret a la tenda, etc.

    Es per aquesta raó que en alguns col•legis els xiquets son obligats a dur uniforme, perquè d’aquesta manera no hi diferencies entre ells en quant a la vestimenta. En altres centres, per exemple, l’ús d’aparells electrònics està prohibit.

    Pense que la nostra faena com a futur mestres ha de ser la de ajudar als nostres alumnes, i d’aquesta manera a la societat en general, a llevar-se el l’embenat dels ulls i mostrar-los que no fa falta tindre ni fer tot allò que mostren les campanyes publicitàries als mitjans de comunicació.
    Els xiquets han d’aprendre que les modes son passatgeres i que no sempre pots tindre-lo tot.

    Han d’aprendre a estimar als demes per allò que són i per allò que poden aportar-los per tal de créixer com a persones i no per les coses materials de les que disposen. Que una persona no es millor ni pitjor pel fet de tindre l’últim “iPhone” o perquè duga posats els últims vaquers “Levi’s” que han tret a la tenda. La nostra faena com a futurs docents es llevar-li a la societat del futur, es a dir, als xiquets, l’embenat que porten als ulls, per tal de que aprenguen un poquet mes i puguin vore més enllà del que els mitjans de comunicació.

    ResponElimina
  5. TOMÀS MOMPÓ MASCARELL- MAGISTERI PRIMÀRIA-GRUP_1A

    El consumisme en aquesta societat en la que vivim és cada vegada més exagerat. La gent compra compulsivament, i cau en el parany de la moda i dels anuncis publicitaris. No importa que una família estiga en crisi, de vegades molts adolescents han estat educats o estan acostumats a comprar roba cada dos per tres,simplement, per no perdre la moda, o perquè es sent millor per portar la marca "piu", per exemple.
    En segon lloc i no menys important,trobem les tecnologies o el món digital.Tot el món opta per les noves tecnologies, perquè ens fan el treball molt més ràpid i ens ho fan tot molt més còmode. I ara estem en un món on les tecnologies avancen i açò dóna lloc altra vegada a una societat de consum que anirà aumentant cada vegada més perquè cada vegada hi hauran més aparells als ulls dels consumidors compulsius.
    Tot aquest tema podria provocar que a les escoles, per exemple, comencen a gastar-se i fins i tot a fer-se imprescindibles l'ús dels ordinadors i tot tipus de aparells. Segons el meu punt de vista, tots els xiquets es veuran afectats per aquestes tecnologies(televisó, ordinadors, videojocs...) de forma negativa, perquè li restarà molt de temps de la seua vida on l'havera pogut aprofitar en coses més interessants. Pense que avuí dia hi ha una generació dormida, que són gran parts dels adolescents, o dels xiquets que sols estan pendents de les noves tecnologies, i açò pot afectar fins i tot a perdre el valor de la infantesa i de la imaginació.

    ResponElimina
  6. Clara Franco Matoses, Magisteri d'Educació Primària 1ºB

    Per sort o per desgràcia, actualment vivim en un món totalment capitalista, on la publicitat als mitjans de comunicació conten amb una gran influència en les persones, però sobretot en els joves, ja que al meu parèixer són els que més es fixen en allò que ha acabat d’eixir al mercat, en allò que més està a la moda.

    Per culpa de que vivim en una societat capitalitzada, una de les coses que hui en dia es consideren més importants és ser feliços gràcies a tindre el mòbil d’última generació i amb més aplicacions, el millor ordinador del mercat i una llarga llista d’objectes, i gràcies a tindre aquest utensilis, els xiquets i les xiquetes es pensen que podran tindre més amics, o estar més acceptats i ser més admirats dins del seu grup d’amics, on allò important i allò que aniran donant-se conter al llarg dels anys, és que per a mantindre les amistats no fa falta anar a la última, si no comportar-se bé amb els amics i les amigues.

    Altra conseqüència de que els xiquets i les xiquetes estiguen tan influenciats per la publicitat és que es creen les típiques classes, és a dir: alta-mitjana-baixa. Aquells que no poden arribar a comprar-se objectes altament valorats econòmicament es poden sentir baixos d’autoestima, i arran d’aquesta situació comença a incrementar-se el numero de casos de “Bullyng” a les aules.

    Per últim, afegir que com a futur docents tenim que trencar aquests rols de la societat i ensenyar als nostres alumnes que allò verdaderament important de les persones són els valors i no els bens materials, i nosaltres, tenim que saber que anem a ser una gran influència i un model a seguir per a l’alumnat, per tant tenim que mostrar que es te que ser feliç amb el que cadascú posseeix.

    ResponElimina
  7. Juan Ballesteros. 1ºB Educación Primaria3 de maig del 2012, a les 14:43

    Poca gent hi ha hui en dia que no veu la televisió i no està familiaritzat amb ningú mitjà de comunicació o aparell tecnològic. Més poca gent encara es para a pensar la enorme influencia que aquest munt de tecnologia exerceix damunt nosaltres.


    I no a soles són capaços de vendre’ns productes o serveis, fins i tot ens fiquen en vena rols, estereotips i idees. Ara be, l’ús i gaudi d’aquesta tecnologia no té per què ser roina. De fet, pot servir-nos per estar comunicats amb el món i amb la gent; a mesura que avança la societat, la tecnologia avança amb ella, així que pretendre eliminar-la es quasi impossible.


    Des de l’escola, òbviament no es pot prohibir l’ús de tecnologies, de televisions o qualsevol mitjà de comunicació. Però sí que es pot advertir del riscos d’un ús roí. I no a soles advertir a l’alumnat, sinó també conscienciar a les famílies, que juguen junt a l’escola un paper fonamental en l’educació de les xiquets i xiquetes.

    (Les quatre estacions)

    ResponElimina
  8. LAURA MARTINEZ MINGUEZ 1º A GRAU EN EDUCACIÓ PRIMÁRIA GRUP 6
    La publicitat, considerada una arma perillosa, ha influenciat i esta influenciant molt en la nostra societat, ja que aquesta aconseguit convertir-nos en una societat de consum on lo important es anar a l’ultima o tindre el últim aparell que ha eixit al mercat.

    Però dins d’aquesta societat els mes influenciats son els menuts i els adolescents, víctimes de la publicitat. Aquests son els majors consumidors, els quals es senten atrets per aquesta i altres segueixen les últimes tendències per sentir-se valorats i acceptats dins del seus cercles social. Per esta raó es deixen manipular per la publicitat , la qual els ha fet agafar moltes idees equivocades de veure la societat i viure en ella. També aconseguit que molts d’aquestes persones, comportant-se així, hagen perdut tots aquells valors que els feien diferents de la resta de la societat.

    La joventut no es conscient d’aquest problema, del qual els publicistes s’aprofiten de vendre els seues productes de la manera més senzilla i fàcil, captant l’atenció d’aquests sense cap d’esforç.

    Les noves tecnologies també han tingut gran influencia en la nostra societat, ja que aquestes ens ajuden molt en la vida diària gracies als seus avanços i a dur una vida molt més còmoda. Però no sols ens han ajudat perquè enfront aquesta situació, aquestes tecnologies han fet agafar dependència a molt joves, els quals no poden estar separats de ningun aparell, fins i tot alguns d’aquests han arribat al punt d’utilitzar-los com a utensilis per gravar els seus passatemps , es a dir, els seues comportaments malèfics, que avui en dia estan incrementant el bullying.

    Per totes aquestes raons, nosaltres com a futurs docents, em d’ajudar al nostre alumnat a saber viure i comportar-se en la societat en que vivim. A més a més, em d’ensenyar-los a estimar a les persones pel que son i pel que els poden aportar per al seu creixement com a persones i no per allò material que disposen, aquests han d’aprendre que cada persona és un món i que totes les persones tenen algun petit detall que les caracteritza i les fa importants, i sols per aquest motiu tenen que estar igual de valorades com aquelles que es situen en alts estaments perquè totes les persones son importants en que món en el que vivim.

    ResponElimina
  9. BEGOÑA ARTÉS GRANERO 1A MESTRE EN EDUCACIÓ PRIMÀRIA

    Vivim en un món en el qual la publicitat està molt influenciada per la societat, sobretot en el sector jove, en el qual volen seguir les últimes tendències sense importar-los el preu o la seua mateixa personalitat ja que es guien per allò que es porta.

    Aquest és un dels problemes en el qual la gent es veu afectada,és a dir, la societat compra productes d'última moda (ipads, iphons...) per a no sentir-se desplaçat de la societat o simplement per a sentir-se millor. Per això les empreses s'aprofiten dels consumidors i obtenen beneficis dels seus productes.

    La societat té un gran avanç gràcies a les noves tecnologies en el qual fa que convisgam d'una manera més còmode, però no per açò hem de menysprear a una persona, i no hem de mirar ''la marca del mòbil'' o ''del seu rellotge'' que porta sinò hem de mirar la persona i els seus valors.

    Per aquest motiu, com a futurs docents hem de conscienciar a l'alumnat i a les famílies d'aquestos rols, i ensenyar-los que no hem de voler a les persones per lo que tenen o lo que porten si no per com són.

    ResponElimina